menü
látogatók
1 látogató van itt.

Legtöbb látogató: 127
2012.10.16. 19:21
www.martialarts.hu - harcmuvűvészeti és kultúrális portál
linkweb.hu TopSite.hu - A web legjobbjai. LinkBank Sport.wyw.hu - Sport Linkek A magyar linkjegyzék Linkkatalógus
[ olvasnivaló » Steve Byrne: Önvédelem vagy az 'Én' védelme? ]

Steve Byrne: Önvédelem vagy az 'Én' védelme?


Nemrégiben megkérdezték tőlem, hogy vélekedem az önvédelemről. Ez a legtöbb ember fejében valamifajta esetleges heves összeütközésre által kiváltott fizikai reakció képeit idézi fel.

Ebből kifolyólag egy szakértőtől tanulnak! Vagy valaki mástól, aki megmutatja nekik, hogy rövid távon hogyan is kell kezelni az ilyen helyzeteket. Rövidesen a fizikai védekezés technikáinak és képességének hozzáértő alkalmazói lesznek. Ha azonban nem értik meg az alapvető okot, ami miatt mindezeket a képességeket megtanulták, minden igyekezetük hiábavaló lesz csupán.

A legáltalánosabb ok, amiért az emberek szeretnék elsajátítani ezeket a képességeket, az az, hogy bizonyos helyzetekben és/vagy körülmények között fenyegetve, megfélemlítve, bizonytalanul, vagy inzultálva érzik magukat. Egyenlőre eltekintek a direkt fizikai támadás lehetőségétől.

Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy a sok tréning és alapos kiképzés után is ugyanazt érezzük-e hasonló körülmények között. Ha az ember csak fizikai erővel tud ilyen helyzetekre válaszolni, legyen az bármilyen hatékony is, kell hogy legyen valami más is. Ez a valami más az a filozófia, amit én így nevezek: "az 'Én' védelme".

Ez alatt az egyensúlyt értem: tudatilag, érzelmileg és fizikailag; azt az egyensúlyt, melyen keresztül elérhető az elme nyugalma, az az állapot, amelyre mindannyian vágyunk. A gondolataink, érzelmeink, érzéseink azok, amik rögtön fizikai válaszra késztetnek bennünket. Ha irányítani vagyunk képesek, hogy mit gondoljunk, akkor uralmunk van a fizikai reakcióink fölött.

Biztos vagyok benne, hogy mindannyian ismerünk kiváló harcosokat (utcai harcosok vagy önvédelmi oktatók), de ha a konfliktushelyzeteiket csak egy módon tudják kezelni: fizikai módon, vagy az ezzel való fenyegetéssel, akkor ami történni fog ilyen helyzetekben, az valóban fizikai konfliktus lesz. Amire gondolsz, az történik.

Vannak azonban egyéb stratégiák is, amelyekkel elkerülhető az Én sérülése:

Küszöbök állítása

A küszöbök olyan vonalak, amiket ha átlépnek, kellemetlenül érzed magad. Például fizikai küszöb lehet valaki, aki túl közel áll, benyomakodik a személyes zónádba, vagy nem megfelelően érint meg. Ilyen láthatatlan korlátok lehetnek, ha valaki tolakodó kérdéseket tesz fel, vagy agresszív hanghordozással beszél.

Ha felállítod a saját személyes küszöbértékeidet, akkor képessé válhatsz megfelelően kezelni azokat, akik nem kezelnek téged megfelelő tisztelettel, pl. munkatársak, egy zűrös randi, kotnyeles szomszéd, élettárs, kötekedők vagy manipulatív "tanácsadók". Hol húzódnak a személyes küszöbeid? Ha te magad sem tudod, akkor mások honnan tudnák?

Lefegyverző taktikák

A lefegyverző taktikák célja, hogy a szóbeli összekülönbözések ne csapjanak át tettlegességbe. Ereszd le a gőzt! Maradj nyugodt, és ne feledd: az önérzeted és a büszkeséged ilyenkor a legnagyobb ellenségeid.

Maradj nyugodt!

1. Tartsd fenn a szemkontaktust (de ne kihívóan)!
2. Ellenőrizd a testbeszédedet (nem túl támadó?)!
3. A kezeid legyenek szabadon, nyitott tenyeredet fordítsd a másik ember felé!
4. Figyelj a távolságra (személyes zóna)!
5. Ne vitatkozz, fenyegetőzz és ne adj ultimátumot!

Figyelj!

1. Mit mond a másik?
2. Mit akar valójában?
3. Vajon csak kiengedi a fáradt gőzt?
4. Igaza van?
5. Figyelj a távolságra!
6. Figyelj a veszélyjelzőkre: hangosabban, gyorsabban beszél a másik?
7. Őrizd meg a lélekjelenléted!

Ne mutass félelmet!

1. Vesd meg a lábad!
2. Beszélj lassan és egyenletesen!
3. Legyen összhangban a beszédeddel a testbeszéded!

Beszélj világosan!

1. Az utasításaid legyenek egyszerűek, szögezd le, hogy mit akarsz illetve nem akarsz!
2. Kezdd valahogy így: "megértem az álláspontodat..." és fejezd be egy határozott felszólítással: "...de állj félre!"!
3. Használj felszólító hangnemet (gondold is komolyan, amit mondasz)!
4. Hangold rá magad egy esetleges erőszakos akcióra!
5. Gondolatban készülj fel a legrosszabbra is!

Verbális készségek

1. A verbális módszereknek nagyobb a hatásuk, ha hallótávolságon belül mások is vannak.
2. Használj egyszerű és rövid utasításokat: "Állj!", "Vissza!", "Tűnés!"
3. Ne adj alkalmat a vitára és ne próbáld igazolni a nézőpontodat!
4. A szóbeli utasításaidat támaszd alá megfelelő testbeszéd-gesztusokkal!
5. Ismételd a szóbeli utasításaidat hangosabban és erőseben!
6. Gondolatban készülj fel a legrosszabbra is!

Intuíció

1. Figyelj a megérzéseidre (apró jelek, gyanakvás, rossz előérzet), és hallgass rájuk!
2. Ne próbálj magyarázatot keresni!

Tudjuk, hogy a fizikai egészség megőrzéséhez a testnek szüksége van kiegyensúlyozott és tápláló diétára és megfelelő testedzésre. De milyen mentális táplálékot igényel az elménk? Vajon a félelmeinket, a magunk által saját magunkra kényszerített korlátainkat, a kudarctól, sikertelenségtől, visszautasítástól vagy sérüléstől való ódzkodásunkat erősítjük csak, és ezzel kényelmesen a kisebb ellenállás felé hajlunk?

Jusson eszedbe: "Ha mindig azt teszed, amit mindig is tettél, akkor mindig ott maradsz, ahol mindig is voltál." Ha változtatni akarsz és előrelépni: ki kell törnöd a körforgásból. A félelmeink visszatartanak minket, de amire koncentrálunk (amire gondolunk), az energiát, életet és erőt ad.

Annak érdekében, hogy valaki megváltoztassa a tudatalattijának ezt a negatív érzését, egy annál erősebb pozitívval kell helyettesítenie: talán szeretettel vagy vágyakozással. Azáltal, hogy a személyes félelmeinkkel szembeszállunk és segítségül hívjuk a megerősítést ("meg tudom tenni", "egészséges vagyok" stb.) valamint a vizualizációs technikákat (látjuk magunkat teljesíteni a kitűzött feladatot), valamint összpontosítunk arra az egyetlen dologra, amire szükségünk van vagy amit szeretnénk, bármilyen pozitív célt képesek vagyunk elérni, amelyet csak kitűzünk magunk elé. A félelmeink tartanak vissza bennünket a status quo-ban, de a vágyaink vezetnek előre affelé, amivé lehetünk. Tartsd a fejedben újfent: Amire gondolsz, az történik.

Az elme nyugalma számomra annyit tesz, hogy az élet minden területén egyensúlyt tartok fenn: család, munka, budo, társasági és baráti kapcsolatok. Mert ha az egyensúly csak egyben is felborul (túl sok vagy túl kevés valamiből) akár döntés, szükség, hanyagság vagy figyelmetlenség miatt (hogy úgy mondjam: zavar támad az erőben) az összes többi mintegy dominó-hatásra dől vele együtt, és ez a következő körben kifejti átkos hatását a választott céljaidra.

A mai rohanó világban vajon te irányítod az életedet, vagy csak élsz egyik napról a másikra? Az élet egy verseny. Mindenki maga kell azonban, hogy megválassza, milyen tempóban halad ebben a versenyben: az életet megélni vagy leélni akarja.

Néhány idézettel fejezem be, az elme számára: Mr. Henry Ford (az autógyáros), egyszer valami ilyesmit mondott: "Ha azt hiszed, hogy meg tudod csinálni, vagy ha azt hiszed, hogy nem: igazad van." Mikor Hatsumi sensei az orvosi munkásságáról beszélt, azt mondta : "A gyógyítás legmagasabb foka, ha lelket tudsz önteni az emberbe." A barátom, Jack Hoban az USA-ból valamikor adott nekem egy kártyát. Dr Robert L. Humphrey : "A harcos hitvallása" volt a címe. Így hangzott: "Bárhová megyek, mindenki egy kicsit nagyobb biztonságban van,
Bárhol vagyok, mindenkinek van egy barátja a szükségben,
Bármikor hazatérek, mindenki boldog, hogy ott vagyok."

Kérlek olvassátok el, vagy olvassátok újra Hatsumi sensei könyvének, a "Ninjutsu, történelem és hagyomány"-nak (ISBN 0-86568-027-2, Unique Publications, 1981) a bevezetőjét, ahol a jihi no kokororól, a jóakaró szívről beszél. Ugyanebben a könyvben, a harmadik oldalon van a Sensei tanítójának, a néhai Takamatsu Toshitsugu-nak egy írása a ninjutsu esszenciájáról, lényegéről. Tápláljátok és óvjátok a szívbéli és mentális integritásotokat...

[írta: Steve Byrne]
[forrás: Bujinkan Ireland]
[fordította: Nagy Benedek]
[javította: Huszti Roland]


2017 aug. 24.
H K Sz Cs P Sz V
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31