Mire jó egy közbeszerzési tanácsadó?

A közbeszerzési tanácsadó és a pályázatok összefüggése

A köztudatba alapvetően beívódott a közbeszerzési tanácsadó kifejezés, mint valami misztikus, mogorva pap, aki bonyolult jogi bikflangokban beszél, és csak ő érti meg a pályázati leveleket. Ez persze már túlmisztifikálása az egésznek, de tény, hogy a magyar állami pályázati rendszer nem egy könnyed olvasmány. Számos szabály, rendelet kíván figyelmet, sőt mi több, betartásuk kötelező. Annyit pedig mindenki tud, hogy a kötelezettségek nem ismerete nem mentesít annak betartása alól.

Úgyhogy, aki pályázatot akar kiírni, vagy beadni, annak mindenképpen kell egy közbeszerzési tanácsadó. Ez gyakorlatilag bármilyen pályázat lehetne, de főleg ipari, építkezési beruházásoknál van jelentősége. Itt igen nagy összegek cserélnek gazdát, ráadásul egy egy munkafolyamat helytelen ütemezése is sokkal nagyobb és gyakran veszteségek nélkül helyrehozhatatlan galibát okoz. Helyettünk tervezni és építkezni természetesen nem fog, de a tanácsadó mégis jó szolgálatot tehet, hogy elboldoguljunk ebben a kavalkádban. De hogyan?

Kinek segít a közbeszerzési tanácsadó?

Aki már vett részt pályzaton, az tisztában van vele, hogy hamis illúzió, mégis a közhiedelemben a közbeszerzési tanácsadó személye sokkal inkább az ajánlattevő oldalával fonódott össze. Pedig nem csak neki lehet szüksége a tanácsadó szakvéleményére. Na de mi is az az ajánlattevői oldal?

Egy pályázat általában úgy indul, hogy egy állami, vagy uniós szerv elkülönít egy előre meghatározott keretösszeget egy bizonyos cél érdekében. Annak a megvalósítását pedig megpályáztatja. Mivel a cél megfogalmazásakor még sem a terveket, sem a pályázókat nem látta és nem ismeri, már ekkor nagyon pontosan meg kell őket határozni, hogy a részrehajlás gyanúja se merülhessen fel. Ugyanakkor nem lehet túl szűk a kör, nehogy csak egy cég legyen csak, aki megfelel neki. A közbeszerzési tanácsadó már ennél a lépésnél segítséget nyújthat.

Ezután egy másik nagy falat a bíráló bizottság kiválasztása. Ezeket az embereket szintén úgy kell összeválogatni, hogy pártatlanok legyenek, egyikőjüknek se legyen érdekeltsége a pályázatban, ugyanakkor a szakmához értsenek is. Ez a pártatlanság és az érdekszférák vizsgálata pontosan olyan dolog, amivel a közbeszerzési tanácsadó már az elejétől kezdve segítheti az ajánlatkérőt.

Közbeszerzési tanácsadó feladatkörei

Persze az ajánlatkérő támogatása ezzel nem ér véget. A kiírandó pályázatnak vannak olyan formai követelményei, illetve bejelentési kötelezettségei, amikben szintén a közbeszerzési tanácsadó szakismerete segíthet eligazodni. Ha a pályázatot kiírták, elkezdenek beérkezni a pályaművek, amiket határidőn belül a bizottságnak kell elbírálnia.

Amint ez a rész is megvan, elindul a kivitelezés. Azt gondolnánk, hogy az ajánlatkérőnek ekkor már igazán nincs sok teendője, de ez nem igaz. Ebben a fázisban hivatott ellenőrizni, hogy a kivitelezés megfelelő ütemben halad-e, nincsenek késések és a minőség is a megbeszéltek szerint alakul. Ezt megteheti maga, de képviselheti őt a közbeszerzési tanácsadó is. A határidők, bejelentések, számonkérési pontokban ő van inkább otthon. Az esetleges jogviták, hiányosságok elsimításában szintén hozzá fordulhatnak.

Ezzel szemben az ajánlattevői oldalon is igen hamar be tud csatlakozni egy közbeszerzési tanácsadó. Fontos megemlíteni, hogy ez nem ugyanaz a tanácsadó lesz. Ugyan a legfőbb feladatuk a pályázat jogszerűségének felügyelete, így tényszerűen akár képesek lehetnének egyszerre mindkét feladatot ellátni, de az megsértené a pártatlanságot. Így tehát optimális esetben minden ajánlattevőnek saját szerződött tanácsadója van.

A közbeszerzési tanácsadó akár már kezdetektől fogva figyelik az épp aktuális pályázatokat és értesítik az ügyfelet, ha olyat találnak, amit számára is megfelelőnek ítélnek. Emellett segítenek összeállítani egy tartalmilag és formailag a jogszabályoknak tökéletesen megfelelő pályázati anyagot. Ettől még nem egyértelmű a győzelem, de ha elbukunk, nem egy kifelejtett papír miatt lesz. Sikeres pályázás esetén a kivitelezésben is tanácsokkal szolgálnak, melyik ellenőrzési pontra mikor számíthatunk, mit kell addig felmutatnunk, hogy minden rendben legyen.

A közbeszerzési tanácsadó képzése

Közbeszerzési tanácsadó és tanácsadó közt is van különbség, leginkább a képzettség tekintetében. Egy hagyományos tanácsadó nagyjából egy-két évet töltött el egy olyan OKJs képzésen, ahol a jogszabályokat és gyakorlati alapokat elsajátította. Ezután pár évig űzte a mesterségét. Ha ezután úgy dönt, hogy nagyobb beruházásokban szeretné kamatoztatni tehetségét, tovább kell képezze magát.

Az Uniós illetve bizonyos mennyiség feletti pénzösszegek elbírálása ugyanis már egy bizonyos közbeszerzési tanácsadó típust kíván meg, mégpedig felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót. Ez már előír egy felsőfokú képzés elvégzését, további tanfolyamokat, felelősségbiztosítást és regisztrációt az állami szervnél. Ez elektronikus közbeszerzési rendszert sem árt, ha egy ma tevékenykedő szakember tüzetesebben megismer, hiszen a leggyakoribb papírmunkát már enélkül el sem lehetne végezni.